Letnie porządki w Twoim sklepie!

latoLato nadchodzi wielkimi krokami! więc warto zrobić „Letnie porządki w Twoim sklepie!” Zmienia się pogoda, a razem z nimi także zakupowe potrzeby Konsumentów. Sprzedawcy nie mogą pozostać na nie obojętni, wszak chodzi o ich zyski i wyjście naprzeciw oczekiwaniom Klientów. To ostatni dzwonek na dostosowanie ekspozycji sklepu do letnich warunków.

Aura w końcu zaczyna nas rozpieszczać, za oknem utrzymuje się słoneczna pogoda, przyroda na dobre obudziła się do życia i z większą ochotą pragniemy przebywać na zewnątrz. Na takie zmiany obojętnym nie jest nasz organizm, mamy inne potrzeby niż w zimniejszych miesiącach, co przekłada się na decyzje zakupowe, zwłaszcza w sklepie spożywczym. Rzuć okiem na szybki poradnik przybliżający rynkowe trendy w letnim okresie.

Napoje
ZwięksNapoje regały metalowezają się temperatury – chce nam się więcej pić. To odwieczna reguła handlowa. W czerwcu zauważalny jest zdecydowany wzrost sprzedaży produktów dających orzeźwienie. Wzrasta zapotrzebowanie szczególnie na wodę i napoje energetyczne oraz izotoniczne. Szczególną sezonowością w tej kategorii produktów odznaczają się herbaty mrożone, które w okresie od czerwca do sierpnia cieszą się szczególnie dużym powodzeniem. Co ciekawe, według statystyk w lecie spada zdecydowanie sprzedaż soków.

W przypadku napojów potrzebna jest dokładna analiza sprzedaży i postawienie na produkty szybko rotujące, które cieszą się dużym powodzeniem. Producenci nie ułatwiają zadania, albowiem na rynku pojawia się coraz więcej rodzajów wody, niedawno modne były smakowe wody mineralne, a ostatnio coraz więcej wód ze specjalnymi dodatkami mineralnymi. Spośród trzech podstawowych kategorii największym powodzeniem cieszą się kolejno: wody niegazowane, smakowe i gazowane, dlatego więcej miejsca na półkach należy przeznaczyć na te pierwsze dwa rodzaje. W mniejszych sklepikach powinna przeważać obecność wód o mniejszej pojemności.

Lato jest okresem, w którym producenci szykują specjalne promocje i oferują sezonowe nowości. Warto zastanowić się nad wygospodarowaniem miejsca na takie produkty blisko kasy. W trakcie czekania z pewnością niejedna osoba uzna potrzebę kupienia napoju tuz przed zapłaceniem za sprawunki.

Alkohole
W letnim okresie odnotowywane są wzrosty sprzedaży dwóch grup alkoholi: niskoprocentowych oraz tych, które spożywa się schłodzone. Oczywiście w okresie wakacyjnym króluje piwo, więc trzeba wygospodarować dodatkowe miejsce na jego ekspozycję ze względów ilościowych i jakościowych. Klienci kupują go w zwiększonej ilość, więc równocześnie będą oczekiwali swoich ulubionych marek w wygodnych i najczęściej tańszych cztero i sześciopakach. W lecie producenci decydują się często na wprowadzenie sezonowych nowości, więc i dla nich musi się znaleźć miejsce na półce. Letnie porządki w Twoim sklepie.

Czy tylko piwo może dać alkoholową ochłodę? Oczywiście nie i badania rynku wskazują, że Konsumenci coraz częściej wychodzą z takiego założenia. Po czym to poznać? Rośnie zainteresowanie  gotowymi drinkami np. na bazie rumu lub wódki oraz specjalne rodzaje win musujących. Dlatego warto bardziej je wyeksponować, zwłaszcza gdy do alkoholi często dostęp ograniczony jest przez ladę. W dobrej ekspozycji mogą pomóc specjalne regały alkoholowe.

Lody
Choć pLody meble do sklepuroducenci lodów czynią starania żeby konsumenci sięgali po ich wyroby również w lecie, to polscy konsumenci są w tym względzie tradycjonalistami – dla nich lody są najlepszym deserem w okresie wakacyjnym. Nic dziwnego, że im bliżej szczytu sezonu wakacyjnego, tym wskaźniki sprzedaży wędrują w górę.  Kiedy tylko słońce raczy nas swoimi promieniami kilka dni pod rząd, sprzedawcy powinni być w pełnej gotowości i wszelkimi możliwymi sposobami kusić Kupujących mrożonymi słodkościami, dlatego w pobliżu kasy koniecznie musi znaleźć się zamrażarka z lodami.

Jak pokazują badania, Klienci bardzo często pod wpływem impulsu decydują się zakupić lody. Każdy Klient trafi w końcu do kasy, więc jego kontakt wzrokowy z lodami będzie nieunikniony, a gdy jeszcze trafi się kolejka? Wtedy niejeden kupujący umili sobie oczekiwanie zastanawianiem się nad wyborem deseru i sięgnie po niego tuż przed płaceniem.

Gdy już sprzedawca przestawi zamrażarkę w dobrze widoczne miejsce, powinien pamiętać o właściwym pogrupowaniu lodów i pilnowaniu porządku, bo Klienci często przegrzebują te produkty pozostawiając je potem w nieładzie. Bardzo ważna jest komunikacja cenowa, Kupujący chce mieć pewność ile zapłaci za towar, więc informacja z ceną musi być mu zaprezentowana klarownie. Producenci nie ustają w chęci zaspokojenia odbiorców i pilnie przypatrują się spożywczym trendom. Stąd pojawiają się np lody niskokaloryczne na bazie jogurtu, sorbety a także lody klasy premium, warto byłoby pogrupować te specjalne rodzaje.

Świeże owoce i warzywa
W lŚwieże owoce i warzywa regał warzywnyodówkach i zamrażarkach trzeba było zrobić miejsce dla lodów. Miejsca ustąpić im muszą mrożonki. I słusznie, bo w lecie Klienci mają dostęp do właściwie wszystkich warzyw i owoców, więc chętniej będą sięgali po właśnie takie, świeże odmiany.

Stoisko z warzywami i owocami będzie więc wymagało reorganizacji, wszak pojawi się na nim zdecydowanie więcej produktów. Dlatego warto zastanowić się nad dodatkowymi meblami w tym obszarze. Dobrej ekspozycji świeżych produktów przysłuży się chociażby regał warzywny w zielonym kolorze kojarzącym się ze świeżością, lub wyspa warzywna obudowana drewnem przywodzącym na myśl naturalność.

Grill
GrGrill regał sklepowyillowanie zyskuje coraz większe grono zagorzałych zwolenników. Czasem nadejście słonecznego okresu odczujemy dzięki zapachowi pieczonej karkówki u sąsiada. Największym miłośnikom grillowania wystarczą pierwsze cieplejsze dni żeby rozpocząć biesiadowanie na świeżym powietrzu w gronie przyjaciół.

Z myślą o fanach grilla trzeba zastosować się do zasad cross-merchendisingu, czyli blisko siebie ustawić artykuły związane ze sobą tematycznie. I tak obok węgla, rozpałki w zasięgu wzroku powinny znaleźć się inne potrzebne akcesoria jak choćby jednorazowe sztućce i naczynia albo zebrane produkty spożywcze jak np. sosy i przyprawy. W szybkim zmienianiu przestrzeni ekspozycyjnej przydatne będą sprawdzone meble do sklepów od znanych producentów.

Przekąski
DaPrzekąski meble sklepowene statystyczne są jednoznaczne. W okresie letnim odnotowywana jest zwiększona sprzedaż przekąsek, zwłaszcza czipsów, paluszków lub orzeszków. Czym tłumaczyć większą popularność? Działa tu prawdopodobnie ten sam mechanizm co w przypadku napojów w mniejszym opakowaniu, Klienci sięgają po jedzenie, które będą mogli z łatwością spożywać poza domem.

W tym segmencie również odnotowywane jest zwiększone zapotrzebowanie na produkty uznawane za zdrowsze i wchodzące w skład dobrze zbilansowanej diety. Dlatego sprzedający powinni być przygotowani na szybkie wprowadzenie na sklepowe półki nowych produktów w różnych wariantach i rozmiarach.