owoce pogrupowane według kolorów w sklepieCzy wyposażenie sklepu warto dobierać na podstawie kolorów? Jak powiedział Pablo Picasso: „Kolory, podobnie jak rysy twarzy, podążają za zmianami emocji”. Ma to odzwierciedlenie w świecie handlu. Kolory dobieramy tak, aby wywołać odpowiednią reakcję u Klientów. Dowiedzmy się, jakie barwy wybierać do wnętrza sklepu.

Wpływ kolorów a aranżacja sklepu

Kolory według niektórych badaczy mają wpływ na organizm. Tym samym oddziałują na nasze zachowanie. Podobno poszczególne barwy pobudzają, zwiększają koncentrację i uspokajają. Co ważne, wszyscy jesteśmy podatni na wpływ kolorów. Kobiety, mężczyźni, dorośli i dzieci.

Z całą pewnością kolory przyciągają uwagę i wpływają na emocje. Dlatego za ich pomocą warto przekazywać informacje Klientom sklepu.

Znaczenie koloru doceniają znane i lubiane marki. Projektują witryny sklepowe i opakowania produktów zgodnie z psychologią kolorów. Wybierają meble w kolorach, które wyróżniają towar.

 

Ciepłe i zimne barwy w wyposażeniu sklepu

kolorowe tuby świetlne w muzeumKolory wpływają na postrzeganie naszej marki przez Klientów. W 1981 roku zbadano wpływ barw na wnętrza sklepowe. Okazało się, że ciepłe barwy przyciągają Klientów bardziej niż zimne.

Do barw ciepłych zaliczamy żółty, pomarańczowy, czerwony i ich odcienie.

Natomiast do barw chłodnych kolor fioletowy, niebieski, zielony, z różnym stopniem nasycenia.

Biel i czerń określamy jako barwy neutralne. Jednak i one mają swoje znaczenie. Kolor biały kojarzymy zwykle z czystością i spokojem. To bezpieczna baza wystroju każdego wnętrza, w tym sklepu. Białe regały pasują zwłaszcza do sklepów spożywczych i aptek.

Czerń to zdecydowany kolor, który utożsamiamy z elegancją, minimalizmem, ale i tajemnicą. Aby uniknąć efektu przytłoczenia, czerń warto łączyć z bielą. Ten kolor chętnie stosują sklepy luksusowe: eleganckie butiki, perfumerie i sklepy z bielizną. Cukiernie, piekarnie i sklepy spożywcze także chętnie wybierają czarne wyposażenie.

Wyraziste kolory, takie jak czerwień, stosujmy z rozwagą. Elementy wyposażenia w ognistych barwach sprawdzą się w sklepach odzieżowych i dziecięcych. Czerwień to kolor symbolizujący energię, pobudzenie i miłość. Warto zaznaczyć, że wzmaga apetyt. Jednak zbyt duża ilość koloru czerwonego powoduje rozdrażnienie.

 

Wystrój sklepu dla wyróżnienia marek premium

regał w kolorze ciemnoszarym do cukierniJeśli chcemy pokreślić wartość towaru, zastosujmy ciemną kolorystykę. Po czerń sięgają nie tylko luksusowe butiki czy sklepy obuwnicze. Kolor ten widzimy też w wyposażeniu delikatesów czy dyskontów zlokalizowanych w centrach miast.

Jeszcze do niedawna w sklepach spożywczych dominowały meble drewniane i w kolorze zielonym. Obecnie coraz częściej stosuje się regały czarne i antracytowe. Taka kolorystyka pojawiła się na stoiskach cukierniczych, piekarniczych czy warzywnych. Aby produkty były dobrze widoczne, stosujmy odpowiednie oświetlenie. Na przykład podświetlenie półek LED.

Jeśli nie jesteśmy zwolennikami ciemnej kolorystyki, możemy zastosować ją tylko w części sklepu. Na przykład w strefie, w której sprzedajemy produkty premium. Wystarczy nawet pojedynczy regał lub gondola, aby uzyskać pożądany efekt.

W razie wątpliwości warto skonsultować swoje pomysły z projektantem przestrzeni handlowych. Eksperci doradzą nam w doborze wyposażenia pod kątem kolorystyki, wymiarów i potrzeb ekspozycji. Pomoc otrzymamy na przykład u producenta mebli sklepowych.

Źródła:
Holly E. Bastow-Shoop, Dale F. Zetocha, Gregory Passewitz „Visual Merchandising. A Guide for Small Retailers”
Morgan T. „Visual Merchandising Windows and in-store displays for retail”
Zielona Linia „Biznesowa moc koloru”
Zieliński P. „Wpływ barw otoczenia na reakcje fizjologiczne i zachowane – przegląd badań i próba oceny”

Odkryj wzornik kolorów ABM:
https://www.abm.com.pl/wzornik-kolorow

Przeczytaj także tekst na temat feng shui:
https://wyposazenie-dla-sklepow.pl/projekt-sklepu/wystroj-sklepu-wedlug-feng-shui/

Zobacz, czego unikać podczas aranżacji wnętrza:
https://stojaki-sklepowe.pl/sklepy-odziezowe/aranzacja-sklepu-czego-unikac/